Sziasztok!
A játék egyik főbírójaként azért vagyok most itt, hogy néhány szabályváltozást bemutassak, kifejtsek, kontextusba helyezzek. A játékmenet nem változik (csak minimálisan), a cél inkább az volt, hogy néhány anomáliát helyrehozzunk vagy egyértelműsítsünk, szóval ez a cikk csak akkor érdekes számodra, ha a szabályháttere is érdekel a dolgoknak. Kapcsoljátok be az öveket, mert hosszú lesz.
Mivel anomáliák helyrehozásáról van szó, ezért a szabályváltozások azonnal érvényesek.
Címszavakban a következőkről van szó:
Ha egy ómen képessége elfogyasztja az ómenpontot, attól az még érvényesüljön.
Cserepakliból kivétel nem számít keresésnek.
Sorelhagyó manőverek szabályainak rendezése, elsősorban a manőver végére és a sikerességre koncentrálva.
Kezdjük a kisebbekkel:
Ha egy ómen képessége elfogyasztja az ómenpontot, attól az még érvényesüljön.
A szabályváltozás:
Az ómen ÓP-költséggel nem rendelkező képességei nem érvényesülnek, ha nincs ÓP-ja.
Eddig, ha egy képesség pontosan elköltötte az ómenen összes lévő pontot, akkor szabály szerint az a képesség nem érvényesült. Az új kitétel miatt ez már nem így lesz, az ÓP költséggel rendelkező képességek minden esetben érvényesülnek, de persze továbbra sem aktivizálhatóak, ha nincs elég ÓP az ómenen.
Példa erre az aun ómen képessége:
[2ÓPś] Játékosa visszavesz 1 aun akadálylapot Múltjából Kezébe.
Cserepakliból kivétel nem számít keresésnek.
A szabályváltozás (új szabálypont):
Lap Cserepakliból kikeresése ugyanaz, mint lap kivétele Cserepakliból, és nem számít keresésnek.
Erre a szabályra A consularok titkainak fürkészője miatt volt szükség, amire a “kikereshet Cserepaklijából” kifejezés került rá. (Efelett elsiklottunk szövegezéskor.) Tulajdonképpen a keresés definíciója szerint eddig is csak lap Jövőből kivétele esetén lehetett szó keresésről, de a félreértések elkerülése miatt inkább bekerült ez a mondat a szabályba.
Sorelhagyó manőverek szabályainak rendezése, elsősorban a manőver végére és a sikerességre koncentrálva.
Itt nem helyezném el a teljes szabályváltozást, mert lényegében az egész 4. fejezetet érinti, de a főbb változások:
A korábbi 4.01 Sorelhagyó manőver pontot három részre szedtük, a 4.01 Sorelhagyó manőver kezdeményezése, 4.02 A sorelhagyó manőverben érvényes szabályok, és 4.03 A sorelhagyó manőver vége pontokra.
Az első kettőben csak az eddigi szabálypontokat csoportosítottuk át.
Az utóbbiban (az átcsoportosításon túl) van a lényegi változás, erre mindjárt jobban kitérek.
Az összes többi szabálypontból kivettük az olyan részeket, amik a manőver végére vagy sikerességére vonatkoztak, mivel már nincs rájuk szükség.
Bár nem volt kifejezett cél, hogy változtassunk a játék működésén akármilyen módon, de néhány ponton túlságosan bonyolult lett volna a szabály, úgyhogy emiatt néhány változásra szükség volt. Ezekre a végén térek ki, hogy meglegyen a kontextus, de aki csak ezekre kíváncsi, ugorjon a oda.
Vágjunk is bele a lényegi részbe:
A korábbi szabályban a manőver véget érése és a manőver sikerességének meghatározása nemcsak, hogy összefonódott, de összemosódott, zavarossá téve a szabályt, és néhány ide kapcsolódó kérdést. Példának az ostrom manőver sikeressége a régi szabályból (amit több helyről kellett összeollózni):
Az alábbi feltételek mindnek teljesülnie kell a sikerességhez:
Toronyszint ostrománál kezdeményezőként lerombolja a toronyszintet. Akadályozóként pedig akkor, ha a toronyszint megmarad.
Amennyiben a harc eredményének meghatározásakor a kezdeményező csapat szintje magasabb az akadályozó csapaténál, akkor a toronyszint megsemmisül.
Ha a toronyszint ostrom nem ért véget az akadályozó csapat sorelhagyása fázis végéig, és nincs akadályozó csapat, akkor a sorelhagyó manőver véget ér, a toronyszint ostroma sikeres, és a toronyszint megsemmisül.
Ez rengeteg kérdést vet fel: mit jelent az, hogy “lerombolja” a toronyszintet? Ha egy képességgel ellopja a toronyszintet (pl Yuphras), az számít? Ha a védekező játékos saját maga áldozza fel egy hatással a toronyszintet, az számít? Mi történik ekkor a manőverrel?
Emiatt láttuk szükségesnek, hogy a manőver végét, a sikerességét, és annak következményét külön tárgyaljuk, és felállítsuk köztük az összefüggést. Röviden, pár mondatban egy összefoglaló, hogy mi lett a tartalma az egyes pontoknak (a pontos szöveget a szabályban megnézhetitek).
A 4.03 B leírja az összes módot, ahogy a manőver “rendesen” véget ér, manőverfajtánként. Bevezetjük valamint azt a fontos koncepciót, hogy a két játékos egymástól függetlenül vesz részt a manőverben, különböző időpontban “kapcsolódnak be”, és különböző időpontban érhet véget számukra.
A 4.03 C beszél a “rendkívüli” véget érésről (pl nincs kalandozó a manőverben, vagy megsemmisült a manőver színhelye), és ezeknek a működéséről.
A 4.03 D beszél arról, amikor egy hatás zárja le a manővert. (Pl Davaloni béke vagy Őrtorony.)
A 4.03 E írja le, hogy mikor lehet sikeres egy manőver. Továbbra is lehet az, hogy egyik játékos sem sikeres az adott manőverben.
A 4.03 H-hoz került az, hogy mi a következménye a sikeres manővernek, azaz pl a toronyszint megsemmisítése.
Ezek alapján könnyedén meg tudjuk válaszolni a fenti kérdéseket
Lerombolásról már nem kell beszélnünk, és nem is számít, mert a manőver sikerességének következménye, hogy a toronyszint megsemmisül, semmilyen szinten nem feltétele.
Így a manőver sikeres lehet, ha Yuphrasi sziklamester ellopja a toronyszintet, vagy akárki megsemmisíti közben. A manőver véget ér, ha még nincs harc, és végigmegy, ha már harc van, mert megsemmisült a manőver színhelye.
És akkor a játékbeli változásokról
A leglényegesebb (bár ez is elég ritkán jön elő), hogy míg eddig ha utolsó toronyszintednél elvesztetted a harcot, azonnal vesztettél, most a manőver végén, azaz a harc eredmény meghatározás időfonalának végén, a sikeresség meghatározásánál semmisül meg a toronyszint. Ez azt jelenti, hogy ezentúl a harc elvesztése után is leidézhetsz gyors hatásként toronyszintet, nem kell a harci körökben.
A másik helyzet, amikor a toronyszint fala elég ahhoz, hogy megvédje a toronyszintet, akkor az akadályozó játékos dönthet, hogy véget ér a manőver (és megmarad a toronyszint), vagy pedig kiállít akadályozó csapatot. Eddig ez két külön döntés volt, azaz (bár nem tudunk arról, hogy ezt bárki így játszotta volna) megtehetted azt, úgy döntesz, hogy nem ér véget a manőver, és nem is állítasz ki akadályozó csapatot – ami esetben a toronyszint leesett a beállásod nélkül.
Robin