2020 júniusában Gáspár András özvegyének megsegítésére Egyed Dávid, Inhaizer Gyula és Lipták László létrehozták az Észak Lángjai árverést, amelyen 5 eredeti Boros Szikszai festményt lehetett megvásárolni. A facebook eseményt megelőzte egy kiállítás az Ernst galériában. Rengeteg emberben ekkor merült fel elsőként a gondolat, hogy gyerekkorának kedvenc fantasy borítói akár az ő szobájának a falát is díszíthetnék.
A képek kezdő ára 100.000 Ft volt, mely akkoriban magasnak tűnt, de a jelenből visszatekintve már tudjuk, hogy nagyon is olcsónak számítottak. Az aukció végén a legdrágább festményért, a Jó széllel toroni partra 530.000 forintot fizettek, a másodikért, a Sötét Zarándok borítójáért fél milliót, a legolcsóbb pedig a Sötét Térítő lett 290.000-el, az 5 kép pedig összesen 2.010.000 forintért kelt el.
Rá egy évre 8 Szendrei Tibor festményből, unokája, Bíborka gyógyulásáért létrehozott Cherubion Legendái aukción, a legdrágább kép, A Káosz Papja (mely magát a félork harcos papot Skandar Graun-t ábrázolta) 2.000.000 forintért (!) kelt el, a második a Lidércfény borítója lett 1.000.000 Ft-al, a legolcsóbban pedig 450.000 forintért a Gyémántvároshoz lehetett hozzájutni, az összbevétel pedig meghaladta a 6.000.000 forintot!
Vizsgáljuk meg ezeket az árakat az azóta eltelt 1 év tapasztalatainak fényében. Amikor az Észak Lángjai elindult még csak találgatni lehetett milyen összegekért mennek majd el a képek, sok-e a 100.000 forintos nyitó licit, és hányakat mozgat meg a kezdeményezés. Végül felülmúlva a várakozásokat rengetegen vettek részt rajta, egy évre rá pedig még szélesebb közönséget értek el Szendrei Tibor festményei, köszönhetően az újságcikkeknek, posztoknak és a tv-s megjelenésnek. Ha jobban belegondolunk ez talán annyira nem is meglepő, hiszen akik a 90es években voltak fiatalok és akiket akkor rabul ejtett a fantasztikum világa mára sokan sikeres programozók, mérnökök, vállalkozók, pénzügyi szakemberek lettek. Viszont nehogy azt higgyük, hogy csakis magas keresettel lehet belevágni egy gyűjtemény építésébe! A korábbi cikkemben külön kitértem a grafikák, nyomatok vásárlására, melyek a későbbiekben megalapozhatják a gyűjteményünket, hiszen ezek a műalkotások amellett, hogy szépek és érzelmi töltettel bírnak kiváló befektetések is! Minél több kép kerül ki a piacra és minél többekhez eljut a híre annak, hogy ezek megvásárolhatóak, annál többen szállnak majd be a gyűjtésbe, ami folyamatosan felfelé tolja az árakat. A képek haszonnal történő eladásából vagy cseréléséből új darabok beszerzése, a gyűjtemény bővítvése és folyamatos mozgásban tartása az egyik legszórakoztatóbb része a dolognak.
Node beszéljünk konkrétumokról! A színes kártya illusztrációk jelenleg 50 – 150.000 forint környékén mozognak. A könyvborítók 150 – 800.000 ezeres tartományban (de ennél magasabb ár sem elképzelhetetlen egy – egy legendás darabért). A fekete fehér grafikák 20 – 120.000 ft, míg a nyomatok 5 – 25.000 forint körül érhetnek.
Módosíthat az árakon, ha a képet az alkotótól tudjuk megvásárolni, vagy a másodlagos piacról szerezzük be. Aukción nyerjük el az adott képet, vagy fix összegen jutunk hozzá a tulajdonostól. A licitekben mindig benne van, hogy valamiért másokat nem ragad meg az adott kép, a résztvevők más festményekre áldozzák a pénzüket, vagy egyszerűen nem jut idejük résztvenni rajta, így el tudunk vinni egy értékes darabot áron alul. Ugyanakkor ennek az ellenkezője is igaz lehet: előfordul, hogy több tőkeerős rajongó is részt vesz az aukción, amitől könnyen elszállhatnak a licitek. Ha rögzített összegért vásárolunk, akkor az a veszély nem fenyeget, hogy más elhappolja előlünk a vágyott festményt, viszont az összeg is magasabb lesz. De ki tudja? Lehet egy év múlva kiderül, hogy még így is olcsón jutottunk hozzá. Vásárlási áron szinte mindig eladhatóak ezek a képek, így nagy kockázata nincs a befektetésnek, viszont türelemmel akár szép hasznot is hozhatnak.
Többféle megközelítésben keresnek emberek festményeket vagy grafikákat: van, aki egy bizonyos festő képeit gyűjti és akkor csak a név számít. Van, aki téma szerint válogat (mondjuk csak sárkányok), akkor az esztétikum a fontos. Előfordul, hogy csak egy bizonyos játék vagy világ, pl a HKK vagy MAGUS kiadványok grafikái érdeklik. Megint más korszak szerint keres festményeket, mint amilyenek a 2000-es évek előtti fantasy könyvborítók. Viszont ha valaki egy konkrét művet szeretne, amihez érzelmi szálak fűzik, ott mindezek az árak másodlagossá válnak, én pedig külön bíztatlak is benneteket, hogy legyen olyan kép a gyűjteményetekben, ami kimondottan értékes mégsem válnátok meg tőle, hiszen ne feledjük a legfontosabb aspektusát ezeknek a műtárgyaknak: az emlékeket, amiket ébresztenek bennünk, a büszkeséget, amit a birtoklásuk okoz és a szépségüket amivel minden nap találkozunk, ha rájuk pillantunk!
A következő, és egyben záró cikkemben a képek utóéletével foglalkozunk: a biztonságos tárolásukkal, a hozzájuk illő keret kiválasztásával és a méltó kiállításukkal.
Bodnár Balázs
(a posztban felhasznált képek: Eleni Korani és Szendrei Tibor az Ernst galériában
Szendrei Tibor: Káosz és Rend / Elf mágia / A Káosz Papja / A Káosz Sárkányai / A korona hatalma / Lidércfény / A Hajnal Királynője / Gyémántváros / Démonlélek / A napforduló bajnoka
Boros Zoltán & Szikszai Gábor: Sötét térítő / Shadoni krónika / A Fekete dalnok / Sötét zarándok / Jó széllel toroni partra / A Túlélők / Kahír / Udvari ork
Lipták László: Rapír)